Friday, October 10, 2014

Pregnancy : Week 18

Alhamdulillah..kandungan saya sudah masuk ke-18 (4 bulan setengah). Semasa kandungan berumur 5 minggu sibuk pegi scan tapi haruslah belum nampak apa-apa lagi kan. Setelah kandungan cukup 18 bulan, saya pergi scan lagi sebab nak yakinkan diri ada sesuatu yang saya bawa dalam perut saya. Selagi tak pergi scan, xnampak sendiri apa yang berada dalam perut saya ni, saya tak yakin.

Subhanallah... Macam nak menitis air mata, tak tahu nak gambarkan perasaan apabila doktor mula scan dan kelihatan susuk tubuh bayi saya. Sudah lengkap semuanya. Ada kepala, badan, kaki dan tangan. Sungguh tak tergambar perasaan ketika itu. Ya Allah, sungguh besar kekuasaan-Mu. Saya betul-betul tak sangka ada tubuh lain didalam rahim saya. Saya rasa baru semalam saya menamatkan zaman persekolahan, masih mentah, masih banyak ilmu kehidupan yang saya belum pelajari, goreng ikan pun kadang-kadang failed! Namun kini, dalam masa beberapa bulan saya bakal bergelar ibu. Sungguh tidak ku sangka. 

Syukur sepanjang kehamilan pertama ini, saya tidak mengalami alahan yang teruk, cuma kerap kena serangan asma. Kalau dahulu, saya boleh bertahan tanpa inhaler, tapi kini inhaler menjadi peneman setia. Tidak mengapalah, untuk anak dalam kandungan, saya rela berkepit dengan inhaler.

Selepas scan, anak dalam kandungan seolah mengerti, terlalu aktif pula dia didalam. Asyik bergerak-gerak. Memang sakit sedikit, tetapi itulah pengalaman yang paling menyeronokkan bagi semua ibu-ibu. Alhamdulillah ya Allah, kau beri peluang untuk aku merasai pengalaman ini. Aku bersyukur sangat.

Lots of love,
Nur Azwa Norazmi

No comments:

Post a Comment