Friday, November 23, 2018

Cabaran Ibu Breastfeeding

Sudah masuk 2 minggu aku berpantang, ini bermaksud anak keduaku sudah 14 hari dan 14 hari jugaklah perjalananku menyusukan anak kedua ku.

Walaupon anak pertaama aku berjaya susukan sehingga hampir 2 tahun, namun setiap perjalanan pasti ada cabarannya kan? 

Sepatutnya hari pertama bersalin aku dah boleh keluar wad, tapi oleh kerana baby belum kencing, aku terpaksa tinggal lagi 1 malam di wad. Aku sangkakan babyku menyusu dengan cukup dan betul. Pada malam pertama anakku bangun setiap 1 jam. huhu. 

Hari kedua kami dah boleh discaj kerana anakku dah kencing. Setelah 3 hari, putingku luka teruk. Kedua-duanya luka yang teramat parah. Dan  bacaan kuning anakku pon tinggi. Maka bermulalah pencarian maklumat di Google. Terima kasih kepada ibu-ibu yang berkongsi pengalaman di dalam blog-blog mereka. 

Setelah aku baca satu-persatu, baru aku sedar bayiku tidak menghisap susu dengan cara yang betul. Oleh sebab itu putingku luka, anak kerap nangis kerana tidak puas susu dan bacaan kuning menjadi tinggi secara tidak langsung.

Setelah aku apply cara yang betul untuk menghisap susu, barulah lukaku beransur pulih, bayiku tidak menangis & bacaan kuning bayiku pon semakin menurun. Alhamdulillah...

Jadi ibu-ibu, janganlah kita over confident dengan pengalaman kita. Teruskan mencari ilmu walau sekecil apa pon hal itu. Disamping pengetahuan kita yang sedikit tu, ada banyak lagi ilmu yang kita tak tahu.

Posting seterusnya saya akan cerita tentang bagaimana saya turunkan bacaan kuning bayi saya dari 12.6 ke 6.5.

Bye!
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment